Nyheter

Google Analytics

Vi på K-mit anser att Google Analytics är ett fantastiskt verktyg för spårning och analys av datatrafik. Det är helt kostnadsfritt och när du har lärt dig grunderna finns det massor av intressant kunskap om du webbplats eller e-handelslösning att ta lärdom av.

Google Analytics är en gratistjänst som tillhandahålls av Google. Den ger dig information om hur användare nyttjar din webbplats. Med Google Analytics får du information och hur mycket du tjänar på det du investerat i digital marknadsföring. Du kan söka och sortera dina besökare utifrån dussintals parametrar som

  • varifrån de kommer
  • vilken webbläsare de använder
  • hur länge de stannar på sidan
  • vilka länkar de klickar på
  • var i världen de befinner sig
  • vilken tid på dygnet de besöker sidan

Implementation

Allt du behöver göra för att integrera Google Analytics är att installera en liten mängd spårningskod på webbplatsen.

Installation av scriptet varierar beroende på vilken typ av webbplats som Google Analytics ska installeras på. Om du använder självhostad WordPress klistrar du bara in det i tematrubriken eller använder ett plugin. Om du använder en specialbyggare som Wix, Squarespace, Google Sites, GoDaddy, Weebly, Jimdo eller Sitebuilder använder du det inbyggda inbäddningsalternativet. Inte alla anpassningsalternativ kommer att vara tillgängliga för alla plattformar (exempel w / Wix och w / Squarespace).

Hur spårar Google Analytics data?

Google Analytics spårar all information genom en unik spårningskod. Den här koden är ett litet utdrag av Javascript som körs i användarnas webbläsare när de besöker dessa sidor. Javascript-koden fungerar med en större JavaScript-fil på Google-servern för att samla information om användarens aktivitet på webbplatsen. Varje gång de besöker webbplatsen spårar koden information om deras besök. Koden ställer också in en cookie på varje besökares dator, som tillhandahåller anonym information för att skapa användar-ID:n.

För att få mer djupgående information kan du använda UTM-parametrar. Det här är taggar som du lägger till i slutet av din URL för att ge Google Analytics mer information om dina länkar, till exempel vilken kampanj ditt innehåll kommer från och vilken social kanal som får mest inkomst.

Vad kan du göra med Google Analytics?

Kort sagt hjälper Google Analytics dig att fatta beslut baserat på data. Du kan motivera att spendera mer eller mindre pengar på annonsering, upptäcka var du ska annonsera och få vägledning kring vilken typ av innehåll du ska satsa på för att fånga besökarnas intresse.